Friday, February 6, 2009

Pembelajaran Akses Kendiri Minggu 5

TAJUK : JENIS PENILAIAN BAHASA

Soalan : Membuat nota ringkas tentang ujian formatif, sumatif, ujian kefasihan,
kemajuan, ujian bakat, dan ujian pencapaian.



JENIS PENILAIAN BAHASA

Ujian Formatif :

Tujuannya untuk menguji kemajuan dalam penguasaan sesuatu sub kemahiran.


Ujian Sumatif :

Menguji pencapaian murid untuk jangka masa panjang

Ujian Semester


Ujian Kefasihan :

Untuk tentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa.

Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.


Dinilai dari segi :

Penyebutan dan pengucapan dengan betul dan terang

Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan yang dibaca

Intonasi dan nada yang betul

Pemilihan ungkapan yang jelas

Mimik muka yang jelas.

Posisi tubuh yang betul.

Kedudukan buku yang betul.

Pergerakan mata.

Pembacaan yang fasih boleh dikenalpasti struktur ayat.

Pembuatan menunjukkan ketika membaca boleh mengganggu kefasihan bacaan.


Ujian Kemajuan :

Digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.

Untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.


Ujian Bakat :

Untuk mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing.


Terbahagi kepada dua :

Berasaskan kajian besar-besaran yang lebih mirip kepada bidang mekanikal.

Berasaskan kepada tujuan sesuatu ujian itu dibentuk dan digunakan bagi memenuhi sesuatu keperluan.


Ujian Pencapaian :

Bertujuan untuk menentukan tahap pelajar telah kuasai kemahiran, bahan/isi pelajaran yang telah diajar.

Soalan mestilah berkaitan dengan pelajaran yang telah diajar.

Dijalankan pada akhir kursus/setelah tamat sesuatu unit pembelajaran

Lebih rasmi dari ujian lain

Contoh : ujian akhir tahun, UPSR, PMR

No comments:

Post a Comment