TAJUK : JENIS PENILAIAN BAHASA
Soalan : Membuat nota ringkas tentang ujian formatif, sumatif, ujian kefasihan,
kemajuan, ujian bakat, dan ujian pencapaian.
JENIS PENILAIAN BAHASA
Ujian Formatif :
Tujuannya untuk menguji kemajuan dalam penguasaan sesuatu sub kemahiran.
Ujian Sumatif :
Menguji pencapaian murid untuk jangka masa panjang
Ujian Semester
Ujian Kefasihan :
Untuk tentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa.
Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Dinilai dari segi :
Penyebutan dan pengucapan dengan betul dan terang
Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan yang dibaca
Intonasi dan nada yang betul
Pemilihan ungkapan yang jelas
Mimik muka yang jelas.
Posisi tubuh yang betul.
Kedudukan buku yang betul.
Pergerakan mata.
Pembacaan yang fasih boleh dikenalpasti struktur ayat.
Pembuatan menunjukkan ketika membaca boleh mengganggu kefasihan bacaan.
Ujian Kemajuan :
Digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.
Untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.
Ujian Bakat :
Untuk mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing.
Terbahagi kepada dua :
Berasaskan kajian besar-besaran yang lebih mirip kepada bidang mekanikal.
Berasaskan kepada tujuan sesuatu ujian itu dibentuk dan digunakan bagi memenuhi sesuatu keperluan.
Ujian Pencapaian :
Bertujuan untuk menentukan tahap pelajar telah kuasai kemahiran, bahan/isi pelajaran yang telah diajar.
Soalan mestilah berkaitan dengan pelajaran yang telah diajar.
Dijalankan pada akhir kursus/setelah tamat sesuatu unit pembelajaran
Lebih rasmi dari ujian lain
Contoh : ujian akhir tahun, UPSR, PMR
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment