TAJUK : PEMBINAAN UJIAN
Soalan : Membuat nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif.
SOALAN OBJEKTIF
Memerlukan pelajaran menulis atau pilih jawapan betul atau paling baik.
Pemeriksa yang berlainan memberi markah yang sama apabila bagi jawapan yang sama.
Dibentuk dari beberapa bentuk item objektif yang boleh diperiksa secara objektif.
Contoh ujian objektif :
Item jawapan pendek
Item jenis padanan
Item jenis aneka pilihan
Kloz
Item objektif boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu :
Item respon bebas (sumbangan).
Item respon tetap (item objektif pilihan).
Item Respon Bebas :
Memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan sendiri di dalam ruang.
Biasanya jawapan ditulis dihujung soalan ataupun dalam kotak yang disediakan.
Item melengkapkan penyataan.
Item Respon Tetap :
Memerlukan pelajar memilih jawapan yang paling betul/tepat.
Jawapan mungkin dipilih daripada 2 atau lebih pilihan.
Bilangan padanan tidak terlalu banyak.
Item Aneka Pilihan :
Tergolong dalam item tetap kerana memberik tindakbalas terbatas.
Jenis Item Aneka Pilihan :
Berbentuk soalan
Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
Jenis jawapan terbaik
Analogi
Antonim
Jenis negatif
Mengisi tempat kosong
Jenis cantuman
Teknik kloz
Terdiri daripada 3 bahagian :
Stimulus (Rangsangan)
Bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus dimana soalan itu didasarkan.
Stam
Berbentuk ayat, ayat tidak lengkap / soalan.
Jawapan pilihan
Bahagian soalan yang mengandungi jawapan pilihan yang biasanya berbentuk angka, simbol, frasa, gambarajah, jadual dan lain-lain.
SOALAN SUBJEKTIF
Definisi :
satu penyataan bersifat peertayaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran.
Dua Jenis Soalan Subjektif :
Struktur.
Esei.
Struktur :
Disusun dan diatur secara sistematik.
Terbentuk daripada 1 / 2 bahagian (jawapan mempunyai beberapa patah perkataan).
Esei :
Gerakbalas dalam tulisan dengan menggunakan perkataan sendiri.
Boleh ukur peringkat kognitif yang tinggi.
Tindakbalas yang diberikan bersifat subjektif dan hadnya berbeza dari segi mutu/merit.
Prinsip :
Perlu semak sukatan pelajaran sebelum soalan di hasilkan.
Arahan mesti jelas.
Soalan yang ditulis secarfa padat dan jelas.
2 jenis iaitu :
Item tindak Balas Terhad (TBT)
Item Tindak Balas Lanjutan (TBI)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment