Friday, February 6, 2009

Pembelajaran Akses Kendiri Minggu 4

TAJUK : PEMBINAAN UJIAN
Soalan : Membuat nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif.



SOALAN OBJEKTIF

Memerlukan pelajaran menulis atau pilih jawapan betul atau paling baik.

Pemeriksa yang berlainan memberi markah yang sama apabila bagi jawapan yang sama.

Dibentuk dari beberapa bentuk item objektif yang boleh diperiksa secara objektif.


Contoh ujian objektif :

Item jawapan pendek

Item jenis padanan

Item jenis aneka pilihan

Kloz

Item objektif boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu :

Item respon bebas (sumbangan).

Item respon tetap (item objektif pilihan).


Item Respon Bebas :

Memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan sendiri di dalam ruang.

Biasanya jawapan ditulis dihujung soalan ataupun dalam kotak yang disediakan.

Item melengkapkan penyataan.


Item Respon Tetap :

Memerlukan pelajar memilih jawapan yang paling betul/tepat.

Jawapan mungkin dipilih daripada 2 atau lebih pilihan.

Bilangan padanan tidak terlalu banyak.


Item Aneka Pilihan :

Tergolong dalam item tetap kerana memberik tindakbalas terbatas.


Jenis Item Aneka Pilihan :

Berbentuk soalan

Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap

Jenis jawapan terbaik

Analogi

Antonim

Jenis negatif

Mengisi tempat kosong

Jenis cantuman

Teknik kloz


Terdiri daripada 3 bahagian :

Stimulus (Rangsangan)
Bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus dimana soalan itu didasarkan.

Stam
Berbentuk ayat, ayat tidak lengkap / soalan.

Jawapan pilihan
Bahagian soalan yang mengandungi jawapan pilihan yang biasanya berbentuk angka, simbol, frasa, gambarajah, jadual dan lain-lain.





SOALAN SUBJEKTIF

Definisi :

satu penyataan bersifat peertayaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran.


Dua Jenis Soalan Subjektif :

Struktur.

Esei.



Struktur :

Disusun dan diatur secara sistematik.

Terbentuk daripada 1 / 2 bahagian (jawapan mempunyai beberapa patah perkataan).


Esei :

Gerakbalas dalam tulisan dengan menggunakan perkataan sendiri.

Boleh ukur peringkat kognitif yang tinggi.

Tindakbalas yang diberikan bersifat subjektif dan hadnya berbeza dari segi mutu/merit.


Prinsip :

Perlu semak sukatan pelajaran sebelum soalan di hasilkan.

Arahan mesti jelas.

Soalan yang ditulis secarfa padat dan jelas.


2 jenis iaitu :

Item tindak Balas Terhad (TBT)

Item Tindak Balas Lanjutan (TBI)

No comments:

Post a Comment