Friday, February 6, 2009

Pembelajaran Akses Kendiri Minggu 1

TAJUK : PENGERTIAN KONSEP

Soalan : Membuat catatan ringkas berkaitan konsep pentaksiran, pengujian, penilaian dan pengukuran.



PENTAKSIRAN

Konsep :

Satu proses untuk mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk (murid) sesuatu proses pendidikan.

Tujuan :

Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.

Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.

Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran.

Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.

Ciri-ciri :

Keobjektifan (ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan).

Kebolehtadbiran (kelicinan dan kerja-kerja susulan yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah).

Kemudahtafsiran (maklumat tentang calon berdasarkan skor, mendiskriminasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran).

Kekomprehensifan (mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting).



PENGUJIAN

Konsep :

Satu teknik untuk mendapatkan maklumat secara objektif dan bersistem untuk mengukur perubahan tingkah laku individu.

Tujuan :

Memperolehi maklumbals pengajaran dan pembelajaran.

Memasukkan murid dalam kumpulan tertentu mengikut kriteria.

Memilih murid untuk sesuatu tugas.
Mengkategorikan murid.

Menyelidik pengajaran dan pembelajaran murid.

Pelaksanaan :

Pemerhatian

Ujian bertulis

Ujian lisan



PENILAIAN


Konsep :

Proses untuk mendapatkan maklumat bagi membuat pertimbangan dan membuat keputusan menjadi matlamat akhir dalam penilaian.

Tujuan :

Mengukur kemajuan murid di akhir sesuatu unit pembelajaran (Penilain Formatif).

Dijalankan pada akhir tahun bagi tujuan memberi gred (Penilaian Sumatif).


Pelaksanaan :

Peringkat persediaan ujian.

Peringkat pentadbiran ujian.

Peringkat pemarkahan dan pengukuran.

Peringkat analisis.

Peringkat interprestasi dan tindakan.



PENGUKURAN

Konsep :

Merujuk kepada aktiviti penyelidikan atau pemerhatian yang dapat ditunjukkan secara kualitatif dan dapat memberikan jawapan dalam sesuatu pertanyaan.



Tujuan :

Membuat perbandingan dan kedudukan antara sesama pelajar dalam penguasaan pembelajaran mereka.


Pelaksanaan :


Ujian

Soal selidik

Senarai semak

Inventori

Sesuatu skala

No comments:

Post a Comment